Onderzoek: Inspanning duurzaamheid boeren valt in goede aarde

door | ma 12 februari 2024 | Nieuws, Onderzoek | 0 Reacties

Ook dit jaar weten steeds meer mensen de weg naar de boer te vinden. Wat zijn de beweegredenen van deze consumenten? Om beter in te spelen op de klantwens en om van zoveel mogelijk boerderijwinkels een succes te maken, is er eind 2023, begin 2024 door Lekkerder bij de Boer een onderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat consumenten veel waarde hechten aan de ondersteuning van de lokale boeren en economie, maar ook duurzaamheid speelt een grote rol in de keuze om te winkelen op de boerderij. Voor boeren is duurzaamheid ook een actueel begrip; dat zorgt voor binding tussen boer en burger.

Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek

Aan het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek hebben 1.160 respondenten uit heel Nederland meegedaan, waarvan er ruim 1.000 regelmatig een boerderijwinkel bezoeken. Het aantal boerderijwinkel bezoekers is vergeleken met het onderzoek van 2021, gestegen met bijna 10%. 

Initiatiefnemer Thomas Siahaya van Lekkerder bij de Boer, een platform dat de weg wijst naar boerderijwinkels en boeren de gelegenheid geeft om via het platform direct online te verkopen: “De recente toename in het kopen bij de boer is een uiterst positieve trend. De coronapandemie heeft als katalysator gefungeerd, wat heeft geresulteerd in een significante groei van de populariteit van directe kopen bij de boer. Deze opwaartse trend wordt weerspiegeld in de stijgende bezoekerscijfers op ons platform Lekkerder.nl en onze app. Met het uitvoeren van dit onderzoek streven we ernaar om boeren te voorzien van essentiële inzichten die hen in staat stellen om hun boerderijwinkel succesvol te exploiteren.” 

Ondersteuning van lokale boeren en economie 

De boeren in Nederland staan onder druk. Een reden hiervoor is dat de boer in verhouding veel minder marge over zijn of haar product krijgt, dan de supermarkt die het product verkoopt. Uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek blijkt dat de consument de lokale boer hierin graag ondersteunt. Deze ondersteuning is namelijk één van de belangrijkste motivaties van de consument om boodschappen te doen bij de boer in plaats van de supermarkt: “83,7% van de respondenten in het onderzoek geeft aan dat zij de boer ondersteunen, omdat producten van een boerderijwinkel vaak lokaal geproduceerd zijn, wat goed is voor de gemeenschap”. Daarnaast is 80,9% van de respondenten gemotiveerd om bij de boer te winkelen, omdat producten van de boer verser en van hogere kwaliteit zijn dan in supermarkten. 

Duurzaamheid en gezondheid spelen een grote rol

Duurzaamheid is een actueel thema in de landbouw. Boeren krijgen te maken met veel nieuwe regels en investeringen op het gebied van duurzaamheid om de consument en het klimaat te beschermen. Alleen zo kunnen de klimaatplannen van de Europese Unie voor 2050 worden gehaald. Boeren willen hier aan meewerken, maar één van hun knelpunten is, dat zij niet goed weten waar zij aan toe zijn door een steeds veranderend beleid.

Uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek blijkt dat duurzaamheid ook voor 68,8% van de consumenten een belangrijke rol speelt als het gaat om de overweging om boodschappen bij de boer te doen. Hierbij vinden ze het belangrijk dat boerderijwinkels bijdragen aan het behoud van biodiversiteit in de landbouw. De helft geeft aan dat de aanwezigheid van milieuvriendelijke verpakkingen of minder verpakkingsmateriaal van belang zijn om producten bij een boerderijwinkel te kopen. 

Gezonde levensstijl

Het belang van duurzaamheid gaat gepaard met de gezonde levensstijl van de consumenten. Driekwart van de respondenten hecht namelijk waarde aan hun gezondheid en kiezen hierdoor eerder voor winkelen bij een boerderijwinkel. Maar liefst 88,7% van de respondenten vindt het belangrijk om op een educatieve wijze op de hoogte te worden gebracht van de herkomst van de productie van voedsel.

Beïnvloeding door beoordelingen en recensies

Van de respondenten wordt 68,6% beïnvloed door beoordelingen en recensies van boerderijwinkels om boodschappen te doen bij de boer. Voor zo’n 600 consumenten zijn aanbiedingen en kortingen in de boerderijwinkels daarentegen niet van invloed op de aankoopbeslissing.

Grootste obstakels: Afstand tot boer en variëteit aan producten 

Toch blijken er nog obstakels te zijn als het gaat om de keuze om naar de boer te gaan in plaats van de supermarkt. Voor 72% van de respondenten dat winkelen bij de supermarkt verkiest boven de boerderijwinkel, blijkt dat de reguliere supermarkt vaak dichterbij of handiger is.

Meer dan de helft zou wel bij de boer kopen als het mogelijk was om online te bestellen bij een boerderijwinkel, maar alleen als de prijzen concurrerend zijn met de supermarkt of de producten biologisch of duurzaam zijn. Ook zou er in de supermarkt een breder assortiment zijn aan producten en direct alles kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Lekkerder bij de Boer: marktplaats en digitale wegwijzer

Lekkerder bij de Boer zet zich in voor de ondersteuning van boeren bij het online aanbieden van hun producten direct aan de consument. Dit initiatief streeft ernaar een significante bijdrage te leveren aan het bestaansrecht van boeren door als een digitale wegwijzer te fungeren die boeren rechtstreeks in contact brengt met lokale klanten. Boeren met boerderijwinkels, stalletjes, melktaps, boerderijautomaten, imkerijen, kwekerijen, en boom- en wijngaarden worden uitgenodigd om lid te worden van het platform. Het stimuleert consumenten om lokale producten rechtstreeks bij de boer te kopen, wat leidt tot versere, gezondere en lekkerdere voeding. Het platform, inclusief de website en app, ambieert de meest complete vers vitrine van Nederland te worden door een breed scala aan verse producten aan te bieden. Momenteel bieden een kleine 300 boerderijverkooppunten meer dan 6.000 producten aan via het platform.

Ook benadrukt Lekkerder het belang van écht verse producten die consumenten bij lokale boeren kunnen kopen. Door voedsel te kopen dat het seizoen biedt en rechtstreeks van de boer komt, draagt men bij aan de lokale economie en investeert men in de directe leefomgeving. 

Met bijna 2.100 boerderijverkooppunten aangesloten, functioneert het platform als een online marktplaats waar producten zonder tussenhandel verkocht worden, waardoor de keten zo kort mogelijk blijft. Door zowel een site als een app aan te bieden, wijst Lekkerder bij de Boer consumenten de weg naar de leukste en meest authentieke adresjes om lokaal en vers te kopen, van Boer naar Bord.

Belangrijkste conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat de consument veel waarde hecht aan het ondersteunen van de lokale boer en economie. Ook is duurzaamheid een actueel begrip voor zowel de boer als de consument. Daarnaast is een gezonde levensstijl een belangrijke motivatie voor de consument om sneller bij de boer te kopen dan in de supermarkt, vanwege de verse producten van hoge kwaliteit. Lekkerder bij de Boer biedt het platform om een brede variëteit aan producten aan te bieden aan de consument.

Leuk dat je dit artikel hebt bekeken. Hopelijk ga je na het bezoeken van onze site (vaker) kopen bij de boer. Een handig hulpmiddel daarbij is onze app. Deze kun je downloaden in App Store (iOS) en Google Play (Android). Veel plezier!

Thomas

Initiatiefnemer en aanjager, Lekkerder bij de Boer

Marketing en Communicatie Specialist Stage

Marketing en Communicatie Specialist Stage

Jouw stage bij Lekkerder bij de Boer betekent kennis maken en kennis opdoen van nagenoeg alle facetten van online marketing en communicatie. Wij zijn de online wegwijzer naar en marktplaats van verse producten uit de buurt. Heb jij, net als wij, torenhoge ambities?...

Boerderijwinkel beginnen? Zo doe je dat!

Boerderijwinkel beginnen? Zo doe je dat!

Boerderijwinkels zijn steeds populairder geworden in de afgelopen jaren. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van het belang van het ondersteunen van lokale boeren en het kopen van verse, seizoensgebonden producten. Het runnen van een boerderijwinkel kan echter...

Hoe bepaalt de boer de prijs van zijn product?

Hoe bepaalt de boer de prijs van zijn product?

Als consumenten zijn we ons er vaak niet van bewust dat de prijs van het voedsel dat we kopen een lange weg heeft afgelegd voordat het in onze handen komt. De prijs die we betalen, wordt beïnvloed door verschillende factoren, van het weer tot de economische...